Bábätko

Zdravý chrbát detí – pohyb už od narodenia!

Bolesti chrbta majú často pôvod už z detstva. Dobrou správou je, že to môžete ovplyvniť! Poďte sa s nami pozrieť, ako na to.

Novorodenec

Deväť mesiacov rastie bábätko v matkinom brušku a s postupujúcim tehotenstvom je potom nútené byť v stále viac v skrútenej polohe.
V momente, keď sa dieťatko ocitne na svete, sú jeho kosti mäkké a citlivé a svaly sú veľmi slabé a musí sa najprv vyvinúť. Chrbtica je zakrivená a hlavičku novorodenec sám držať nevie.

Najprv sa teda bábätko učí držať hlavičku v ľahu a otáčať sa. Potom si osvojuje samostatný sed, lezenie a nakoniec i státie. Až v tento moment je chrbtica úplne napriamená.

Dojčatá a batoľatá

Dojčatá a batoľatá sa pohybujú dobrovoľne a s veľkým gustom. Sú veľmi zvedavé a túžia preskúmavať svoje okolie, čo by im malo byť umožnené. Nie je ale dobré dieťa k nejakým cvikom a pohybom nútiť.

Pre zaistenie správneho držania tela je najlepšie, keď je vývoj prirodzený a pozvoľný, k čomu dieťatku naprosto postačí vhodný priestor, kde sa môže pohybovať.
Je preto veľmi nevhodné dieťaťu „pomáhať“ do akejkoľvek pozície, ktorú ešte nevie zaujať a udržať úplne samostatne (napríklad ho vypodkladať vankúšikmi a rôznymi ďalšími pomôckami za účelom udržania pozície v sede).

To najlepšie, čo pre neho môžete urobiť je, keď mu dáte čas a priestor na to, aby sa jeho kosti a svaly vyvinuli a posilnili prirodzene a samy. Dbajte teda nato, aby dieťatko trávilo čo najviac času v úplne prirodzených pozíciách.

Chráňte detský chrbát

Podľa vývojovej fázy, v ktorej sa vaše dieťatko práve nachádza, môžete tento prirodzený rast podporovať. Spočiatku je úplne normálne, že vaše dieťa leží pomerne pokrútené. V tejto fáze sa ponúka ako vhodné riešenie nosenie v šatke, ktoré podporuje správnu pozíciu tela bábätka. Akonáhle je dieťa schopné samo a vzpriamene sedieť, je dobré začať používať nosítko, ktoré pomáha udržať dieťa v správnom sede.

Polohovanie v ľahu umožňuje vášmu dieťaťu voľne sa pohybovať presne tak, ako to dovoľuje úroveň jeho rozvoja. Pohyby, ktoré vykonáva (ako je napríklad otáčanie z brucha na chrbát, alebo „veslovanie“ na bruchu) prirodzeným spôsobom, posilňujú chrbtové svalstvo.

Občas nie je možné zabrániť tomu, aby dieťa bolo dlhší čas v neprirodzenej polohe, ako napríklad počas dlhšej cesty autom v autosedačke. Preto, je veľmi dôležité robiť počas jazdy pravidelné pauzy, pri ktorých sa dieťa môže pretiahnuť, a ktoré jeho chrbátiku urobia dobre.

Nosidlá a nosiace šatky

Častejší alebo dlhší pobyt dieťaťa v nesprávnej polohe môže mať katastrofálne následky, ako napríklad chybné držanie tela, ktoré potom často prináša chronickú bolesť chrbta bez ďalších zjavných príčin.

Posilňujte chrbát vašich detičiek

Ak chcete u svojich detí predísť neskorším problémom s pohybovým aparátom, je dôležité viesť ich k pohybu a ak je sedenie nevyhnutné, tak dbať na to, aby dieťa sedelo v správnej pozícii. Deti v predškolskom a školskom veku by sa mali pohybovať aspoň 2 hodiny denne.

Ak vaše dieťa sedí pri stole, je potrebné dať pozor na to, aby stoličky a stôl mali správnu výšku. Tu platí pravidlo 90-90-90.
Pri stole by dieťa malo sedieť tak, že jeho bedrá, kĺby a lakte budú ohnuté do pravého uhla. Nohy by pritom mali byť naplocho a pevne položené na zemi. V ideálnom prípade sa ponúka možnosť zaobstarať dieťaťu výškovo nastaviteľný písací stôl a stoličku, ktoré s ním takzvane „porastú“.

Alternatívou potom je možnosť sedenia na gymnastickej lopte, balančnej podložke a podobne. Táto varianta zaisťuje nielen optimálne držanie tela, ale tiež zvyšuje pozornosť, pretože použitie týchto pomôcok umožňuje pohyb aj počas sedenia. Ak vaše dieťa sedí dlhšiu dobu staticky v strnulej polohe, je potreba robiť krátke a pravidelné prestávky na pretiahnutie.

Čo ďalšie pre správny vývoj chrbta?

Jednoduché naťahovacie, rotačné a rozhýbavacie cvičenie môže tiež posilniť chrbtové svalstvo a predísť ťažkostiam v budúcnosti. Postupne rastie ponuka kurzov pre deti, kde deti telocvikár alebo fyzioterapeut učí radu špeciálnych cvikov na ochranu chrbtice a posilnenie chrbtového svalstva.

Zhrnutie

  • Zlé držanie tela a bolesti patria k veľmi častým problémom.
  • Príčiny vznikajú často už v detstve.
  • Nedostatok pohybu je hlavným dôvodom pre budúce chybné držanie tela u detí.
  • Detský chrbát je potrebné chrániť a súčasne podporovať prirodzený vývoj a držanie tela.
  • Špeciálne cvičenia na posilnenie chrbtového svalstva môžu pomôcť.
  • Rastie ponuka kurzov na chrbtové cvičenia pre deti.
Previous ArticleNext Article
Jmenuji se Nina, je mi 23 let a nadšeně fotím, miluji dobré jídlo a internety. Více prozradí můj Instragram - https://www.instagram.com/whatitsgonnabe/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *