Lifestyle, Recepty

Zdravá fazuľová polievka

Fazuľa – ďalšia nevinná strukovina poznamenaná školskou jedálňou. Poznáme ju buď v plechovke s párkom alebo ako červenú či bielu zahustenú polievku nevalnej chuti. Dnes si ale ukážeme, ako na skvelú fazuľačku!

Celkovo existuje asi 50 druhov fazule. Všetky druhy pochádzajú z tropickej Ameriky. Fazuľa obsahuje priemerne približne 20 až 25% bielkovín, 1 až 1,5% tuku, 55 až 62% sacharidov a 3 až 4% vlákniny. Z vitamínov obsahuje najmä provitamín A a komplex vitamínov B.

Zrelé surové fazule obsahujú jedovaté látky, ktoré sa neutralizujú tepelnou úpravou. Medzi tieto látky patria jednak bielkovinové látky zvané lektíny, ktoré spôsobujú zhlukovanie červených krviniek, a u niektorých druhov aj glykozidy, z ktorých sa môže uvoľňovať kyselina kyanovodíková. Otrava surovými fazuľami sa prejavuje najmä nevoľnosťou, zvracaním a hnačkou. Dajte preto pozor na poriadnu tepelnú úpravu.

Fazolačka 2Na fazuľačku budete potrebovať:

  • asi 250 g sušených fazulí podľa vášho výberu (malé, veľké, červené, biele, strakaté …. Môžete použiť aj konzervované)
  • lyžica masti
  • 1 mrkva
  • 1 petržlen
  • 1 strúčik cesnaku
  • 1 l vývaru
  • 20 dkg kvalitnej anglickej slaniny alebo mastnejšieho údeného mäsa
  • 1 balenie pasírovaných paradajok (500 g)
  • korenie – 3 guľôčky nového korenia, 3 guľôčky čierneho korenia, rasca, 1 bobkový list, soľ
  • ponorný mixér

Fazuľu namočte a uvarte domäkka podľa návodu.

Anglickú slaninu si nakrájajte na drobno, mrkvu a petržlen očistite a tiež nakrájajte.

V hrnci rozpáľte masť a osmažte v ňom slaninu do chrumkava. Vyberte ju dierovanou lyžicou a do výpeku dajte restovať koreňovú zeleninu. Asi po troch minútach zalejte polovicou vývaru, pridajte korenie a varte do zmäknutia.

Po zmäknutí vyberte asi ⅓ zeleniny a dajte si ju bokom. Do hrnca vložte približne ⅔ uvarených fazulí a rozmixujte.

Zrieďte zvyšným vývarom podľa potreby a vlejte prepasírované paradajky. Nechajte ešte chvíľku povariť, osoľte, okoreňte a vložte do polievky nerozmixovanú zeleninu, zvyšnú fazuľu a väčšiu časť osmaženej slaniny. Zvyšok si môžete schovať na ozdobu pri servírovaní.

Stiahnite z ohňa a pridajte prelisovaný cesnak.

Vôbec sa nebojte – túto polievku môžete podávať aj batoľatám, samozrejme bez celých fazulí. Naša Terka ju dostáva s rozdobeným chlebom, aby sa jej lepšie jedla.
Ak chcete anti-baby variantu pre dospelých, pridajte chilli alebo viac cesnaku. Polievku zjemníte lyžičkou kyslej smotany vloženou do každej porcie. Kyslá smotana ostatne pristane všetkým hustým zeleninovým polievkam, ktoré sme si zatiaľ uvarili. Podávajte s chlebom alebo bez.

Dobrú chuť!

 

Previous ArticleDetske-priatelstvoNext ArticleAkcia Imune

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *