Tajomstvo detského mozgu

Tajomstvo detského mozgu>
"Čo sa v mladosti naučíš..." Počúvali ste od svojich rodičov toto ľudové porekadlo? A tiež ste vždy len krútili hlavou? Lenže ono na tom niečo bude! Posúďte sami! Vaše bábätko vám iste pripadá také strašne malé a veľmi zraniteľné, je úplne odkázané na vás v každej oblasti svojho života. Neuvedomujeme si však, že vo vnútri neho úžasnou rýchlosťou rastie najväčší potenciál jeho budúce nezávislosti - jeho mozog. Ten sa skladá z množstva drobných základných elementov a tieto elementy sú prepojené 50 triliónmi spojov, nazývanými synapsie. Tieto tenučké spojenia sú zodpovedné za všetko, čo dieťa neskôr robí - pohybuje sa, plače, smeje, cíti, buduje svoju pamäť a samozrejme - učí sa.

Niektoré sa vyvíjajú, iné zanikajú

Trojročné dieťa má už viac ako dvadsaťnásobok týchto synaptických spojení, viac ako 1000 triliónov. Približne desať rokov nepoužívané a málo používané synapsie začínajú zanikať. Laicky by sme to mohli prirovnať k nepoužívaným cestičkám, ktoré zarastú trávou, splynú s okolím a prestanú existovať. edukativne hracky Detská inteligencia nie je týmto "zanikajúcim" procesom nijako postihnutá. V podstate to znamená, že mozog dieťaťa je výkonnejší a učenie je jednoduchšie v detstve než kedykoľvek neskôr. Mozog dospelého človeka má už len polovicu synapsií trojročného dieťaťa, t.j. okolo 500 triliónov. Sú to spoje, ktoré človek najčastejšie používal a naďalej používa. Výskumy vedcov naznačujú, že práca mozgu nie je len dôsledkom genetiky. Teraz už totiž vieme, že prostredie, v ktorom dieťa v ranom detstve vyrastá, hrá minimálne rovnako dôležitú úlohu. Inými slovami, vaše vzťahy a vzájomný život s bábätkom sú dôležitým momentom pre jeho budúcnosť.

Kedy je čas učiť?

Optimálny čas na učenie je ten, keď sú zoskupenia synapsií vo svojom vrchole. Znamená to, že primeraná stimulácia je najdôležitejšia práve v ranom detstve. Vieme, že mozog dieťaťa vie "nahradiť" nevyvinuté alebo poškodené oblasti, napriek tomu, že nevieme, ako to presne funguje. Malé dieťa, ktoré stratí v dôsledku úrazu reč, sa napriek tomuto handicapu normálne naučí hovoriť. Rovnako dieťa so sluchovým handicapom sa nenaučí hovoriť, ak sa problém nepodchytí a dieťa sa nestimuluje pred druhým rokom života. Čo to všetko pre nás rodičov znamená? To najdôležitejšie, čo okrem lásky môžete svojmu dieťaťu dať, je pomôcť mu rozvíjať jeho fyzický, mentálny, sociálny a emocionálny potenciál.