Bábätko

Sprievodca stravovaním pre deti od 6 do 12 mesiacov

Pre dojčatá je tou najlepšou stravou materské mlieko . Ak však dojčenie nie je možné a dieťa je živené umelým dojčenským mliekom, môže už po ukončenom 4. mesiaci veku prejsť na nemliečne príkrmy . U plne dojčeného dieťaťa sa s prvými príkrmami odporúča začať po ukončenom 6. mesiaci .

Ak má dieťa aj po vypití väčšieho množstva mlieka ( 900-1000ml ) stále hlad , je vhodné začať s podávaním prvých nemliečnych príkrmov .

Poradíme vám so stravou od ukončeného 6. mesiaca veku dieťaťa až do 12 mesiacov.

6 – 7 mesiac

Ako prvý príkrm volíme jemné pyré z jedného druhu zeleniny.
Nový druh zeleniny volíme vždy až po niekoľkých dňoch (3-4), aby sme rozpoznali prípadnú neznášanlivosť. Deťom podávame jemné, hladké, polotekuté kaše bez kúskov a hrudiek.
Zeleninu vždy zbavíme šupiek. Spracovávame varením, prípravou v pare alebo dusením v malom množstve vody.
Do príkrmov nepridávame korenie, soľ ani cukor. Do hotového príkrmu je vhodné pridať pár kvapiek oleja.

Po týždni až dvoch pridáme k zeleninovému príkrmu varené mäso. Ideálne kuracie, morčacie, králičie či chudé hovädzie.
Porcia mäsa by mala byť asi 20g, čo je asi polievková lyžica. Mäso by malo byť v príkrme každý deň (od 8. mesiaca jeden deň v týždni pridáme namiesto mäsa žĺtok).

Po ďalších dvoch týždňoch pridáme príkrm ovocný a môžeme pridať aj obilný. Ovocie zaraďujeme neskôr ako zeleninu z dôvodu sladšej chuti ovocia. Ak začneme s prikrmovaním sladkým ovocím, hrozí odmietnutie zeleninového príkrmu zo strany dieťaťa. Vyberáme druhy ovocia najlepšie z nášho podnebného pásma kvôli možným alergiám. Začína sa opäť jemným pyré, ktoré nedosladzujeme, z olúpaného vareného či duseného ovocia.

Ovocie je vhodné zaradiť ako olovrant, obilný príkrm sa podáva najčastejšie k večeri, formou kaše.

Príkrm obsahujúci lepok zaraďujeme ideálne po ukončení 6. mesiaca, najneskôr však na konci 7. mesiaca ako preventívne opatrenie skorých foriem celiakie.
Na konci tohto obdobia by malo mať dieťa pravidelný režim stravovania, najlepšie 6 denných porcií, z ktorých 2-3 budú nahradené nemliečnym príkrmom.

Vhodné potraviny:

  • mrkva, karotka, červená repa, hrášok, cuketa, tekvica
  • zemiaky, sladké zemiaky
  • banán, jablká, hrušky, marhule, broskyne, čučoriedky, slivky
  • mäso kuracie, morčacie, králičie, chudé hovädzie, teľacie
  • kaše ryžové, pšeničné, pohánkové

Strava okolo 7. – 9. mesiaca veku dieťaťa

V tomto veku už nemusíte jedlo deťom lisovať, pasírovat alebo mixovať. Stačí ho len nastrúhať na jemné kúsky alebo ho nakrájať.

Dieťa má už jeden alebo viac zubov, je teda na mieste pripravovať mu stravu hrubšej konzistencie s tuhšími kúskami, než tomu bolo doposiaľ.

Porcia mäsa sa zvyšuje asi o polovicu, čo je lyžica a pol (cca 35g).

Na obed môžete 1x týždenne zaradiť tiež omáčky (paradajková, kôprová), nikdy nie pečeňovú alebo hubovú, zahusťujeme zeleninou či zemiakmi (nepoužívame zápražku).

Pridávame ďalší ovocný príkrm, tentoraz miesto dopoludňajšej dávky mlieka, teda ako dopoludňajšiu desiatu. K ovociu je možné pridať plnotučný biely jogurt (do jedného roka dieťaťu nepodávame tvaroh ani potraviny s tvarohom kvôli vysokému obsahu bielkovín, ktoré zaťažujú obličky dieťaťa).

Tepelne sa zelenina a ovocie upravuje stále rovnako, pretože ide o najvhodnejší spôsob spracovania potravín pre deti.
Možno používať občas ryžu alebo cestoviny miesto zemiakov (zemiaky vždy preferujte hlavne v zimných mesiacoch kvôli obsahu vit. C).

Vhodné potraviny (všetky predchádzajúce) plus:

  • plnotučný biely jogurt
  • zeleninové omáčky
  • ryža, cestoviny
  • červená šošovica
  • karfiol, brokolica, ružičkový kel, fazuľky
  • čerešne, hrozno (bez kôstok)
  • vaječný žĺtok

Strava okolo 10. – 12. mesiaca veku dieťaťa

Od asi 11 mesiaca sa už dieťa nachádza v období zmiešanej / pevnej stravy . Stravovanie dieťaťa sa tak začína približovať strave dospelého , aj keď stále je potrebné mať na pamäti , že dieťa nie je malý dospelý a jeho výživa má svoje špecifiká . Stále nesolíme , nesladíme , nepoužívame dochucovadlá .

Potraviny sa už nemixujú , ale krájajú na malé kúsky ( nie väčšie ako čerešne ) . Strava sa podáva v 5-6 denných dávkach , pričom je dojčenie ( či umelé mlieko ) stále dôležitou zložkou stravy . Príkrmy tvoria z podávaných porcií stravy časť 3-4 jedlá denne .

Predpokladom vhodnej stravy pre takto staré deti je pestrý jedálniček , bohatý na ovocie a zeleninu .

Vhodné potraviny ( všetky predchádzajúce ) plus :

  • biele pečivo
  • čerstvé maslo
  • termizované syry ( žervé, Lučina,…)
  • chudé bravčové mäso

Prvých 12 mesiacov dieťaťa nepodávame:

vaječný bielok
vnútornosti
huby
kravské mlieko
údeniny
tvaroh
tavené syry
smotanu
nízkotučné mliečne výrobky
ovocie – ananás, citrusové plody, mango, figy, datle, bobuľovité ovocie (jahody, maliny, ríbezle, egreše)
orechy a semienka
cukor, med
zeleninu – čerstvé paradajky, papriky
chren
strukoviny (mimo červenej šošovice)
kyslú kapustu
korenie – vanilku, škoricu, muškátový oriešok, kari
ryby, morské plody
celozrnné pekárske výrobky
vývary z hovädzích alebo bravčových kostí
zelenina s vysokým obsahom dusičnanov (šalát, špenát, čínska kapusta, reďkovka, zeler, kukurica cukrová)
čokoládu, kakao
horčica, kečup, majonéza a ďalšie dochucovadlá (sójová omáčka, barbecue omáčka)
umelé sladidlá
Vďaka vhodnej strave a učeniu dieťaťa správnym stravovacím návykom môžeme ovplyvniť jeho budúce zdravie až z 80%, preto neberme stravu malých detí na ľahkú váhu.

Zdroje:
1. Výživa v detskom veku: Nevoral J. a kol.
2. Výživa malých detí: Gregora M.
3. Výživa detí. Od zavádzania nemliečnych príkrmov do konca batoľacieho veku: Poradenské centrum Výživa detí
Mgr. Kateřina Kutálková, DiS.
Nutričný ​​terapeut
kat.kutalkova@gmail.com

Okrem autorky správnosť informácií garantuje Alice Jordová, DiS – vedúci nutričný terapeut pre Detské centrum Ostrovček, Olomouc.

Previous ArticleNext Article

1 komentář

  1. No. Citanie som skoncila pri plnotucnom bielom jogurte, ktory odporucate skor ako po ukoncenom 1. roku zivota dietata. Traviaci system dietata do tohto veku este nie je usposobeny na konzumaciu beznych vyrobkov mliecneho charakteru (jogurty, pribinacik, mlieko, ziadne syry….)Rovnako sa do jedneho roku neodporucaju paradajky (ani ako omacka) a cervene ovocie ako napr.cucoriedky, cernice…. Varit ovocie? Maso kazdy den? Ved ani dospely clovek neje maso kazdy den, pretoze je to zataz pre oblicky… Toto som tiez velmi nepochopila… 👎

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *