Lifestyle, Recepty

Týmto jesenným dobrotám neodoláte: Poznáte kvaku?

Jesenne-recepty

S chuťou letných dobrôt nie je ľahké sa rozlúčiť, ale nezabudnite, že nám jeseň prináša bohatú ponuku výživných a chutných plodín. Ktoré to sú?

hokaido

Tekvica Hokaido

Tieto oranžové tekvice sa stali symbolom jesene, čo je vzhľadom k ich nutričnej hodnote skutočne úžasné.

Vitamín C – dôležitý antioxidant, ktorý tiež napomáha vstrebávaniu železa
Vitamín A – podporuje rast a vývoj
Kyselina listová – podporuje obnovu buniek a vývoj plodu

Klasickou úpravou tejto tekvice je pečenie. Upečená dužina sa môže rozmixovať na pyré, ktoré sa ďalej používa na pečenie koláčov, lievancov a iných dobrôt. Skúsiť môžete tiež tekvicové rizoto alebo chutnú jesennú polievku.

maslova tekvica

Maslová tekvica

Menšia, žltá tekvica v tvare hrušky s delikátnou maslovou chuťou. Obsahuje:

Vitamín C – dôležitý antioxidant, ktorý tiež napomáha vstrebávaniu želez
Vitamín A – podporuje rast a vývoj
Vláknina – podporuje správnu funkciu čriev a trávenia

Pri nákupe siahnite po ťažkej tekvici s tvrdou šupkou. Pečená tekvica je veľmi chutná samostatná alebo v šalátoch či polievkach.

kvaka

Kvaka

Táto chutná koreňová zelenina možno nie je lákavá napohľad, ale je výborným zdrojom živín:

Vitamín A – podporuje rast a vývoj
Vitamín C – dôležitý antioxidant, ktorý tiež napomáha vstrebávaniu železa
Vláknina – podporuje správnu funkciu čriev a trávenia
Draslík – upravuje krvný tlak a podporuje svalový výkon

Pri výbere uprednostňujte ťažšie kusy s hladkou, avšak hrubou šupkou. Výborne sa hodí ako príloha k výrazne koreneným, mäsitým pokrmom, napríklad k jahňaciemu či hovädziemu mäsu.

batáty

Batáty

Tieto sladké jesenné plody sú skvelým zdrojom živín:

Vitamín A – podporuje rast a vývoj
Vitamín C – dôležitý antioxidant, ktorý tiež napomáha vstrebávaniu železa
Vitamín B6 – udržiava zdravú mozgovú funkciu
Zinok – prispieva k zdraviu kostí a podporuje tvorbu červených krviniek

Vyberajte tvrdšie zemiaky so zúženými koncami. Vyhnite sa tým so škvrnami či mäkšími časťami. Sú skvelou prílohou pečené vcelku s maslom a kyslou smotanou alebo nakrájané ako hranolky.

cvikla

Cvikla

Cvikla je veľmi podceňovanou koreňovou zeleninou, ktorá má veľmi vysoké nutričné hodnoty.

Kyselina listová – podporuje obnovu buniek a vývoj plodu v prípade, že ste tehotná
Draslík – upravuje krvný tlak a podporuje svalový výkon
Vitamín C – dôležitý antioxidant, ktorý tiež napomáha vstrebávaniu železa
Betaín – bráni rozvoju kôrnatenia tepien, podporuje kardiovaskulárny systém

Cvikla má veľmi pestré využitie v sladkých aj v slaných jedlách. Surová strúhaná alebo pečená cvikla sa môže pridať do šalátov a môže tvoriť hlavnú prísadu vegetariánskych jedál.

jablká

Jablká

Zber jabĺk je obľúbenou jesennou aktivitou. Toto šťavnaté ovocie vás zároveň zásobí veľkou dávkou živín.

Vláknina – podporuje správnu funkciu čriev a trávenia
Vitamín C – dôležitý antioxidant, ktorý tiež napomáha vstrebávaniu železa
Draslík – upravuje krvný tlak a podporuje svalový výkon

Jablká sú samozrejme veľmi chutné aj samostatné, ale aj pečené či dusené. Rôzne druhy sa hodia na rôzne pokrmy – napríklad odroda Gala sa hodí na varenie jablčného pyré, odroda Jonatan je skvelá na pečenie.

mandarinky

Mandarínky

Ich svieža citrusová chuť a šťavnatosť sú vítaným doplnkom jesene.

Vitamín C – dôležitý antioxidant, ktorý tiež napomáha vstrebávaniu železa
Vláknina – podporuje správnu funkciu čriev a trávenia
Draslík – upravuje krvný tlak a podporuje svalový výkon

Sú ideálnou desiatou, ale hodia sa aj k pokrmom z hovädzieho mäsa. Karamelizované sú obľúbeným zimným či vianočným dezertom.

hrušky

Hrušky

Toto šťavnaté ovocie je vynikajúcim zdrojom živín:

Vitamín C – dôležitý antioxidant, ktorý tiež napomáha vstrebávaniu železa
Vláknina – podporuje správnu funkciu čriev a trávenia
Vláknina K – podporuje zrážanlivosť krvi

Odrody hrušiek sa líšia farbou a šupkou, ale každá zrelá hruška by mala byť na dotyk trochu mäkká. Skvelé sú v šalátoch, v kombinácii s pikantnějšími druhmi syrov, ale pochutnáte si tiež na hruškách pečených alebo dusených na víne.

granatové jablko

Granátové jablko

Obľuba šťavy z granátových jabĺk v poslednej dobe výrazne rastie, ale aj samotné šťavnaté semienka sa považujú za bohatý zdroj živín:

Vitamín C – dôležitý antioxidant, ktorý tiež napomáha vstrebávaniu železa
Vitamín B6 – udržiava zdravú mozgovú funkciu
Železo – podporuje tvorbu červených krviniek

Pri výbere uprednostňujte ťažšie (a teda šťavnatejšie) plody. Na vrchu by malo byť trochu mäkké a malo by mať lesklú šupku. Šťavu môžete použiť na dochutenie šalátových zálievok či dezertov. Semienkami môžete posypať sýte jesenné šaláty.

Previous ArticleNext Article

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *