Tehotenstvo

Prečo užívať kyselinu listovú už pred otehotnením?

Kyselina listová je nevyhnutne dôležitý vitamín zo skupiny B a ovplyvňuje rast a vývoj plodu, najmä v prvom trimestri tehotenstva.

Vedeli ste, že je veľmi dôležité tento vitamín užívať najneskôr už štyri týždne pred plánovaným otehotnením?

Je to hlavne preto, že väčšina žien má tohto vitamínu skôr nedostatok a je potrebné vyrovnať v tele jeho hladinu pre zdravý vývoj bábätka.

Ak teda bábätko ešte len plánujete, nezabúdajte na to. Pomôže vám s hladkým priebehom tehotenstva.

Vedeli ste, že dostatočným príjmom kyseliny listovej pred otehotnením a v prvom trimestri zabránite až 70% vrodených vývojových chýb chrbtice?

Aké sú riziká pri nedostatku kyseliny listovej?

  • hrozia častejšie samovoľné potraty
  • častejší výskyt vývojových vad (prevažne nervovej sústavy)
  • predčasné pôrody
  • nízka pôrodná hmotnosť novorodenca
  • spomalenie rastu plodu
  • riziko vzniku neplodnosti

Koľko užívať?

Ženy, ktoré plánujú otehotnieť by mali preventívne užívať 400 mikrogramov denne (odporúča sa minimálne 4 týždne pred plánovaným otehotnením).

Pre ženy, ktoré sú už tehotné sa odporúča dávka 600 mikrogramov denne.

Môžete sa rozhodnúť, či budete užívať kyselinu listovú vo forme tabliet alebo si zvolíte prírodnú formu.
Je ale dôležité mať na pamäti, že ak sa rozhodnete pre prírodnú formu, zo stravy je pre telo vstrebateľná z 50%, pričom pri varení zničí až 95% účinných látok. Kyslík a svetlo tiež znižujú jej účinnosť. Z vitamínových doplnkov máte vstrebateľnosť pre organizmus 100%.

Keďže sa jedná o vitamín rozpustný vo vode, ktorý sa vylučuje močom, je takmer nemožné sa predávkovať. Výnimočne sa môžu vyskytovať ťažkosti so zvýšenou aktivitou, pachutí v ústach, podráždenosťou alebo nadúvaním.

Kde kyselinu listovú nájdete?

  • Listová zelenina – hlávkový šalát, čínska kapusta, rukola, polníček
  • Ďalšie druhy zeleniny ako – špenát, uhorky, rajčiny, brokolica, kel, špargľa, červená repa, pór, fazuľové lusky
  • Ovocie napr. pomaranče, mango, avokádo, čerešne, višne, banány. Orechy – slnečnicové semienka (vysoký obsah kyseliny listovej), mandle, pistácie, lieskové orechy.
  • Strukoviny – hrach, fazuľa
  • Obilniny – pšenica, ovos, žito, sója
  • Vnútornosti – pečienky ( pozor na ich nadmernú konzumáciu v tehotenstve, obsahujú veľké percento vitamínu A)
  • Mliečne výrobky – mlieko, mäkké syry (nízky obsah kyseliny listovej)
  • Kvasinky
Previous ArticleNext Article
Jmenuji se Nina, je mi 23 let a nadšeně fotím, miluji dobré jídlo a internety. Více prozradí můj Instragram - https://www.instagram.com/whatitsgonnabe/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *