Bábätko

Otužujte svoje deti, povieme vám prečo!

Tiež často riešite, že sú vaše deti pri každej príležitosti nachladnuté? Majú nádchu, kašeľ, chrapčia, skrátka chytia „kde čo“. Potom je načase začať svoje deti otužovať.
Otužovanie podporuje látkovú výmenu a zvyšuje detskú imunitu. Ideálne je ísť vašim deťom príkladom a začať s otužovaním spoločne.

Ako a kedy začať

Otužovať deti začínajte vždy počas jarného obdobia alebo v lete. Potom otužujeme pravidelne vo všetkých ročných obdobiach.

S otužovaním začíname vždy postupne, dieťa by malo byť úplne zdravé!

Odborníci odporúčajú začať otužovať deti od jedného roka. Veľmi dôležitá je dôslednosť a pravidelnosť.
Deti by mali brať otužovanie ako zábavu, preto volíme najprijateľnejšiu variantu, najlepšie formou hry.

Aké sú výhody otužovania?

  • deti si vplyvom otužovania udržia lepšiu telesnú teplotu a len tak neprechladnú
  • budú odolnejšie voči chorobám
  • budú zdravšie
  • ak predsa len ochorejú, choroba má kratší a ľahší priebeh
  • má pozitívny vplyv na psychické zdravie
  • zvyšuje chuť do jedla

Spôsoby otužovania

Otužovanie chladným vzduchom
Choďte s deťmi pravidelne von v každom ročnom období. Pobyt vonku by mal byť aspoň 2 – 3 hodiny, v zime chodíme na kratšie, ale častejšie prechádzky.

Ideálne je nechávať deti už od narodenia spať cez poludnie v kočíku na záhrade alebo napríklad na balkóne a to aj v zimných mesiacoch.

U novorodenca, by vonkajšia teplota nemala byť nižšia ako – 5 stupňov Celzia. Nezabudnite teplote vždy prispôsobiť oblečenie bábätka!

Postupne môžeme deti naučiť na spánok pri otvorenom okne. Dôležité je prispôsobiť ich oblečenie aj lôžkoviny. Vhodné sú spacie vaky, overaly alebo rôzne zavinovačky, ktoré chránia celé telíčko dieťaťa. Vďaka tomu bude vaše dieťa odolnejšie a bude aj kvalitnejšie spať.

Teplota na spanie by mala byť 18 – 19 ° C. Cez deň je ideálna teplota v miestnosti okolo 20 – 22 ° C.

Otužovanie chladnou vodou
S otužovaním chladnou vodou musíme začať postupne a sledovať reakciu dieťaťa. Tento spôsob otužovania je síce,, najdrsnejší „, ale zato najefektívnejší. V žiadnom prípade však dieťa hneď zo začiatku nepolievajte studenou vodou!

U batoliat môžeme začať najskôr otierať končatiny žinkou namočenou vo vlažnej vode a zhruba po týždni pridávame ďalšie časti telíčka a znižujeme teplotu vody o 1 stupeň Celzia. Chrbát a bruško utierame vždy ako posledný. Otužujeme 1 – 2 minúty. Ak dieťa v pohode zvládne tento spôsob otužovanie, môžeme začať postupne sprchovať vlažnou vodou. Začíname vždy od končatín, ako posledné sú chrbát a bruško.

Teplotu znižujeme postupne. Do dvoch mesiacov sa teplota vody zníži až na 20 stupňov Celzia.
Ak vaše dieťa k otužovanie chladnou vodou nepresvedčíte ani formou hry a bude pri tom plakať – neotužujte ho touto cestou a zvoľte iný druh otužovania. Nie každému tento spôsob otužovania vyhovuje.

Saunovanie
Ďalší spôsob otužovania je pobyt v saune. Nevýhodou je, že je finančne náročnejší a nie každé dieťa veľký teplotný rozdiel vydrží. Ak chodíte radi do sauny, môžete skúsiť vziať svojho potomka so sebou, ale je nutné sledovať jeho reakcie.

Pobyt v saune by u malých detí nemal presiahnuť 3 – 5 minút. Vhodné je chodiť raz týždenne, v dopoludňajších hodinách. Deťom stačí iba jedno prehriatie. Hore je teplota okolo 90 stupňov Celzia, malým deťom stačí teplota okolo 60 stupňov Celzia. Po pobyte v saune dieťa osprchujeme vlažnou vodou a vynecháme hlavu.

Ďalšie tipy

Ak máte záhradku, nechajte deti behať naboso pár minút ráno po orosenej tráve. Keď budú pokročilejšie, môžete ich nechať prebehnúť aj po snehu. Tiež malá ranná rozcvička pri otvorenom okne je zdraviu prospešná.

Ako ste na tom vy? Skúšate otužovanie doma?

Prajeme vám zdravé deti po celý rok :)

Previous ArticleNext Article
Jmenuji se Nina, je mi 23 let a nadšeně fotím, miluji dobré jídlo a internety. Více prozradí můj Instragram - https://www.instagram.com/whatitsgonnabe/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *