Cestovanie, Pre oteckov

Nová norma pre autosedačky: Na čo musíme pripraviť?

Možno sa k tomuto kroku odhodlávajú vaši blízki, alebo vy sami. Aby ste sa nepopálili, a mali v tom poriadok, pripravili sme pre vás menší prehľad týkajúci sa nových noriem, ale aj starých a zaužívaných pravidiel, ktoré používate pri preprave bábätka v aute.

Nebojte sa, nie je to až také vážne 

Poďme pekne po poriadku. Od roku 2006 naša vláda nariadila zákon o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií. Odvtedy ste pre svoje novonarodené dieťatko museli kúpiť autosedačku, ktorá bola vyrábaná podľa istých noriem.

Každá autosedačka sa riadi konkrétnymi normami. Na Slovensku sa v roku 2006 prijala norma ECE R44 – platná a používaná v celej Európe. Stále, samozrejme, platí a je v účinnosti. Novinkou je nová norma, ktorou sa majú výrobcovia vozidiel a autosedačiek riadiť pri výrobe od roku 2018. Je to ECE R129, i-Size.

Aby ste v tom nemali zmätok, uľahčíme vám to:

  • Ak rozmýšľate o autosedačke s normou ECE R44, nemusíte sa jej vzdať. Za jej používanie nedostanete pokutu. Môžete v nej bábätko naďalej pokojne prepravovať. Tieto typy sa budú zároveň aj naďalej predávať a používať, ich zákaz sa neplánuje.
  • Cieľom novej normy je postupom času nahradiť autosedačky vyrábané podľa ECE R44, a zároveň sa na tom spolupodieľajú aj výrobcovia vozidiel, ktorí by mali vyrábať automobily so sedadlami určenými práve pre i-Size
  • Ak sa teda chystáte kúpiť autosedačku pre svoje prvé dieťa, môžete tak urobiť už podľa novej normy ECE R129, i-Size. Pozor si však musíte dávať aj na svoje vozidlo, ktoré by malo byť s touto autosedačkou kompatibilné.

V čom je i-Size iná ako pôvodná norma?

Máte hlavu v smútku? Nebojte sa, ak si totiž kúpite autosedačku podľa starej normy v dostatočnej kvalite, bude spĺňať približne 90% predpisov novej normy. Obdobie prechodu na autosedačky s i-Size potrvá niekoľko rokov a tak sa nemusíte zbytočne stresovať výberom. Stačí si potrpieť na kvalitu.

Ak patríte k tým, ktorí si radšej zadovážia túto novinku, predstavíme vám, v čom je norma i-Size iná oproti ECE R44:

  • Používa systém Isofix
  • V autosedačke s touto normou musíte dieťatko voziť do 15 mesiacov v protismere jazdy
  • Predstavuje najbezpečnejší spôsob prepravy bábätka
  • Chráni dieťatko aj pred bočným nárazom
  • Pribudla sem kategória výšky dieťaťa (najdôležitejšie sú práve pásy autosedačky a ich uchopenie, ktoré výrazne závisia od výšky a stavby tela dieťaťa)
  • Kompatibilita autosedačky a vozidla

Spýtali sme sa našich dodávateľov

Keďže nová norma sa v prvom rade dotkne viac výrobcu autosedačiek, spýtali sme sa na novú normu aj našich dodávateľov autosedačiek.

Obecně lze říci, že v současné době probíhá vývoj, testování i výroba autosedaček Cybex podle obou dvou norem. Jelikož se již několik let neustále odsouvá zavedení přesného časového harmonogramu přechodu z normy ECE R44/4 na novou normu ECE R 129, tak Cybex vyvíjí a uvádí na trh nové autosedačky testované podle obou dvou platných norem. Společnost Cybex má tedy v posledních letech v rámci nezávislého testování autosedaček ADAC několik vítězů testů a to jak podle ECE R44/04, tak i podle dodatku R129 / i-Size /.Cybex uvede v roce 2018 na trh další nové modely autosedaček a to modely schválené jak podle ECE R44/04, tak i podle R 129 / i-Size„, hovorí Kamil Bojanovský zo spoločnosti KENYO.

V samotnom princípe zmenu normy víta. Aké sú podľa Kamila Bojanovského pozitíva?

  • – snížení rizika špatné instalace autosedačky díky isofix
  • – používání autosedačky v protisměru do min.15 měsíců věku
  • – snadné rozdělení autosedaček podle výšky
  • – nové testování bočního nárazu
  • – kompatibilita i-Size autosedačky s i-Size pozicí v automobilu
  • – autosedačky v pozici proti směru jízdy poskytují nejvyšší bezpečí

Zvyknúť si ale musíme na…

…nové rozdelenie autosedačiek i-size, kde si musíte vyberať autosedačku podľa výšky dieťatka. Aby sme vám to uľahčili, tu je ich základné rozdelenie:

Kategória/trieda 0:

i-Size 40 – 83 cm – ak to prirovnáme k starej norme, odpovedá tomu klasické „vajíčko“, kde sa brala do úvahy hmotnosť do 13 kg.

Stredná kategória/trieda I:

i-Size 76 – 105 cm –  pri starej norme tomu zodpovedá váha 9 – 18 kg, v súčasnosti približne do veku 4 rokov dieťaťa

Najvyššia kategória/trieda II a III:

i-Size 100 – 150 cm – ak prepočítame tieto triedy na váhové zaradenie, v triede II ide o 15 – 25 kg (približne do siedmich rokov) a v triede III je to 22 – 36 kg (zhruba do dvanástich rokov).

VEDELI STE, ŽE?

  • Najbezpečnejším spôsobom prepravy vašich detí je ich umiestnenie do autosedačky v protismere jazdy do štyroch rokov veku?
  • i-SIZE je nová európska norma označená ECE R129. Svoju účinnosť nadobudla 9.júla 2013
  • Isofix sa definuje ako bezpečnostný systém upevnenia autosedačky priamo ku karosérii vozidla . Ide o jednoduché, pevné a bezpečné uchopenie autosedačky v aute. Zabraňuje tomu, aby sa hýbala smerom dopredu, či nabok.

Kamil Bojanovský so spoločnosti KENYO k umiestneniu sedačky do protismeru dodáva: “ V současné době toto tvrzení není možné věrohodně doložit z hlediska testování autosedaček. Z hlediska praktického, ale tento systém uchycení autosedačky přes isofix konektory, eliminuje chyby špatného uchycení a chybné instalace v autě.“ 

Ako sa orientovať pri výbere?

Inšpiráciu na tú správnu autosedačku môžete hľadať v referenciách, ale aj v rôznych testoch dostupných na internete. Všetky autosedačky, ktoré sa v Európe predávajú musia naplniť istý kvalitatívny štandard, ktorý im určuje zákon. Rozhodnúť sa a klásť si otázky o tom, čo by mala spĺňať autosedačka pre vaše dieťa, si musíte v konečnom dôsledku určiť vy. Nezabudnite, že aj v rámci zaužívanej normy ECE R44, ktorá stále platí, musíte dodržať konkrétnu verziu. Tá najnovšia je ECE R44/04.

Previous ArticleNext Article

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *