Recepty

Koreňová zelenina v jedálničku našich najmenších

Tento druh zeleniny patrí k najpoužívanejším a vďaka celkom dobré skladovateľnosti aj k tým najobľúbenejším. Korene, koreňové hľuzy či buľvy rastúce v krajine, to všetko označujeme ako koreňovú zeleninu a detskom jedálničku má svoje nezastupiteľné miesto!

Zelenina všeobecne obsahuje 80 až 85% vody, minerály, vitamíny, enzýmy, farbivá a samozrejme nezanedbateľná je ich nízka kalorická hodnota. Najlepšie by samozrejme bolo, keby ste mali možnosť vypestovať si zeleninu v bio kvalite na svojej vlastnej záhradke. Také šťastie ale všetci bohužiaľ nemáme.

Toto ste možno netušili:

  • Oproti ostatným druhov zeleniny sa koreňová zelenina veľmi dobre skladuje a vydrží oveľa dlhšie.
  • Pri tepelnom spracovaní by ste sa mali držať zásady „rýchlo a šetrne“. Tepelnou úpravou totiž koreňová zelenina stráca cenné vitamíny.
  • Na strúhanie by ste mali používať ideálne plastové, keramické, alebo nerezové nože alebo škrabky. Vďaka tomu bude zaobchádzanie so zeleninou šetrnejšie a uchová si viac vitamínov.
  • Mrkva je významným zdrojom provitamínu A.
  • Z petržlenu doporučujeme spotrebovať koreň i vňať. Nadrobno nakrájaný petržlen ochutí každý pokrm a navyše dodá stravníkom veľa vitamínu C.
  • Zeler má zas detoxikačné a močopudné účinky. Navyše si dokáže uchovať najviac vitamínov až do neskorej jari.
  • O červenej repe sa hovorí, že je najzdravší surová a dobre sa odšťavuje.
  • Reďkovku zaraďujte do detského jedálnička po prvom roku a len v miernom množstve. Mohla by podráždiť črevá alebo žalúdok.

Dobrôtky z koreňovej zeleniny

Zemiakový šalát

(od 10 mesiacov)

Suroviny: 1 až 2 zemiaky, 1 mrkva, kúsok cukety, pór, 1 probiotický jogurt, 2 až 3 kvapky olivového oleja

Postup: Zemiaky uvarte v šupke, mrkvu, cuketu a pór uvarte v pare. Uvarenú zeleninu nakrájajte na malé kúsky, pór potom na kolieska. Zľahka zmiešajte s olivovým olejom a probiotickým jogurtom.

Mäsovo-zeleninové karbonátky

(od 9. mesiaca)

Suroviny: 20g kuracích pŕs, 1 mrkva, 1 petržlen, kúsok kalerábu, kúsok póru, 1 vaječný žĺtok, cca 2 PL strúhanky, 3 až 4 kvapky olivového oleja, štipka petržlenovej vňate

Postup: Kuracie prsia uvarte spolu so zeleninou, nechajte vychladnúť. Všetko spolu roztlačte vidličkou alebo rozmixujte. Postupne pridajte vaječný žĺtok, petržlen a zahustite strúhankou. Vytvarujte karbonátky a položte ich na papier na pečenie a plech. Vo vopred vyhriatej rúre upečte dozlatista.

Previous ArticleNext ArticleHanblive-dieta

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *