Tehotenstvo

Kofeín v tehotenstve – áno alebo nie?

Mnohé tehulky riešia dilemu, či si počas tehotenstva dať alebo nedať kávu a ako je to vlastne s kofeínovými nápojmi. Veď aj obyčajná čokoláda malé percento kofeínu obsahuje. Prečo je tento alkaloid strašiakom každej budúcej mamičky?

Ako vplýva kofeín na matku a plod?

Kofeín je všeobecne stimulant. Ak pijete kávu, nastáva zmena tlaku a tepu, či sme alebo nie sme tehotné. U tehotných táto zmena nastáva aj u vyvíjajúceho sa plodu. A nie je podstatné, koľko kofeínu sa do tela mamičky dostane, je to aj pri primeranom množstve.

Schopnosť odbúrať kofeín sa postupujúcim tehotenstvom znižuje, takže sa kofeín v krvi objavuje vo vyššej miere. Kofeín znižuje prietok krvi placentou, takže sa k plodu nedostáva dostatok živín. Plod ho neodkáže efektívne spracovať. Chýbajú mu nato totiž potrebné enzýmy. Rovnako ako placentou, do tela dieťaťa sa kofeín dostane aj materským mliekom. Kofeín tiež spomaľuje vstrebávanie železa a zvyšuje vyplavovanie vápnika močom, čo spôsobuje deficit potrebných prvkov.

Koľko miligramov je povolených?

Kofeín sa všeobecne nenachádza iba v káve. Nájsť ho môžete aj v čaji, v niektorých limonádach, v energetických nápojoch, ale kofeín obsahuje aj kakao. Preto je na mieste otázka, koľko miligramov kofeínu môže tehotná matka prijať bez toho, aby ohrozila zdravie svojho ešte nenarodeného dieťaťa.

Vždy platí – všetko s mierou. Rovnako ako s niektorými druhmi syra či mliečnych výrobkov, aj s kofeínom je to rovnaké. Kým sa dodržuje správna miera, nemalo by sa nič neobvyklé stať.

Isté škandinávske štúdie sa snažili preukázať, čo kofeín robí s plodom. Podľa vedcov, ktorí sa podielali na tejto štúdii alkaloid, teda kofeín, má vplyv na pôrodnú hmotnosť plodu, spôsobuje aj oddialenie pôrodu.

Dáta tejto štúdie vychádzajú od vzorky 60 tisíc tehotných žien. Analýza ukázala nasledovné – s prídavkom 200 až 300 miligramov kofeínu denne sa zvyšuje pravdepodobnosť, že dieťa bude mať pri pôrode relatívne nízku hmotnosť a denný príjem kofeínu v objeme 100 miligramov spôsobuje meškanie pôrodu o niekoľko hodín.

Káva v porovnaní s inými kofeínovými nápojmi

Pri konzumácii 100 mg kávy sa môže pôrod oneskoriť do 8 hodín, ak rovnaké množstvo kofeínu prijmete v inom nápoji, oddialenie je zhruba 5 hodín.

Je teda kofeín z kávy iný ako z iných nápojov?

Práve preto, že kofeín z kávy dokáže pôrod oddialiť o niekoľko hodín viac ako z iných zdrojov, je na mieste otázka, či je skutočne tento alkaloid problémom. Spôsobovať ho môžu aj iné látky, ktoré sa v kávovom zrne nachádzajú. Príkladom sú aj chemické látky, ktoré sa môžu v kávovom zrne ukladať pri postrekovaní. Iným dôvodom sú melanoidiny, ktoré sa v zrnách objavujú v priebehu praženia kávových zŕn.

Nízka pôrodná hmotnosť má vplyv na zdravie dieťaťa

Podľa škandinávskej štúdie už pol šálky kávy denne môže znížiť očakávanú pôrodnú hmotnosť o 21 – 28 gramov. Hoci to vyzerá neškodne, opak je pravdou. Iné štúdie totiž hovoria o tom, že čím menšia pôrodná hmotnosť, tým väčšie zdravotné problémy v budúcnosti. Vedci preto odporúčajú, aby tehotené mamičky obmedzili pitie kávy na minumum alebo sa aspoň na čas vzdali.

Svetová zdravotnícka organizácia kávu nezakazuje

Majú ženy v očakávaní teda obmedziť pitie kávy na minimum? Svetová zdravotnícka organizácia tvrdí, že denný príjem 200 až 300 miligramov kávy považuje za bezpečnú dávku. Na rozdiel od škandinávskych vedcov aj WHO hovorí o uloženom kofeín v mozgovom tkanive, nepredpokladá ale, že by to predstavovalo zdravotné riziká pre dieťa.

Limity kávy sa líšia, v USA alebo v Nórsku je tento limit posunú na 200 miligramov denne, nie viac.

Podľa odborníčky by sme sa kávy nemali strániť

Na názor sme sa spýtali aj pani doktorky Alžbety Béderovej z Regionálnej úradu Verejného zdravotníctva Bratislava.

„Ani v období tehotenstva si budúce mamičky, ak sú na konzum kávy zvyknuté,  nemusia túto pochúťku či stimulant celkom odoprieť. Nevyhnutné je však zníženie množstva  a teda aj množstva účinnej látky kofeínu. Zatiaľ čo pred tehotenstvom bola tolerovateľná dávka do 350-400mg , počas gravidity je potrebné znížiť na 150 –maximálne 200mg,“ povedala pani doktorka.

Kofeín však nie je iba v káve.

“ Do tohoto množstva samozrejme rátame aj iné nápoje obsahujúce kofeín. Výdatným zdrojom sú energonápoje, menej kolové nápoje.  Čaj obsahuje cca 25mg.  Pitie kávy,  rovnako ako konzum a tolerovanie  potravín je v tomto období veľmi individuálny. Niektoré budúce mamičky tolerujú bez problémov bežnú stravu  a niektoré majú tráviace ťažkosti. V zásade však platí že 2 malé, slabšie kávy neublížia ani mamičke ani dieťatku,“ povedala pani doktorka Béderová.

A čo dojčiace matky? Tiež by sa mali vyvarovať kofeínu?

„Podobne aj počas dojčenie odporúčame príjem kofeínu či teínu z kávy a čierneho či zeleného čaju obmedziť, pretože prechádza do materského mlieka a väčšie  množstvo  pre nezrelosť pečeňových funkcií  bábatka sa  nemetabolizuje, ale v organizme dojčaťa kumuluje a môže spôsobiť koliky a podráždenosť,“ upozornila pani doktorka.

Previous ArticleNext Article

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *