Deti a technika - na akej strane ste vy?

Deti a technika - na akej strane ste vy?>
Chytré telefóny, tablety, televízia, herné konzoly - médiá sa stali neoddeliteľnou súčasťou nášho života a ovplyvňujú aj životy našich detí. Zatiaľ čo niektorí rodičia sú toho názoru, že počítače a tablety sú skvelý spôsob, ako dieťa zabaviť a ukázať mu niečo nové, iní varujú pred vývojovými poruchami a zdravotnými následkami. Tiež názor na to, či by mali deti sledovať televíziu a ako dlho, sa rôzni. Každé dieťa je totiž iné, a tak by sa malo na túto problematiku tiež nahliadať. Deti by sa mali najprv učiť prirodzenou cestou - teda prostredníctvom zmyslových podnetov a interakcie s okolím. Tabliet, smartphone a televízia nemôže vyjadriť všetko. Stále totiž ide len o pasívne vstrebávanie obrazového obsahu. Je preto veľmi dôležité, aby sa deti hrali aj vonku a objavovali svet na vlastnej koži. Zážitky si totiž takto vždy zapamätajú najlepšie a vďaka kontaktu s okolím si tiež vytvárajú sociálne hodnoty a pilujú svoje komunikačné zručnosti. Na druhej strane je ale dôležité naučiť deti s technikou správne zaobchádzať. Všeobecné a plošné zákazy nie sú prospešné ani pre deti, ani pre rodičov.

Mobilné zariadenia - od koľkých rokov?

V prvom rade je nutné, aby deti preskúmali a naučili sa rozumieť skutočnému svetu. Najskôr vo veku troch rokov by potom malo mať dieťa možnosť zoznámiť sa a vyskúšať si napríklad váš telefón alebo tablet. Pri nadobudnutí vlastného mobilného telefónu nie je možné určiť všeobecnú vekovú hranicu. Dôležitý je aj účel - ak vaše dieťa chodí napríklad samo na krúžky alebo sa pohybuje po meste, bude asi vhodné mu telefón zaobstarať. Je ale nutné stanoviť si pravidlá pre jeho používanie. V zásade by rodičia mali chcieť vždy vedieť, s kým je dieťa v kontakte a ku akým činnostiam svoje mobilné zariadenie používa. Je tiež dôležité, aby bolo dieťa poučené o zaobchádzaní s osobnými údajmi. Aby sa zabránilo nežiaducemu použitiu, môžete dieťaťu do telefónu nainštalovať rôzne rodičovske zámky. Tie vám potom umožnia telefón či tablet lepšie zabezpečiť a obmedziť napríklad prístup na internet, či ku niektorým programom a činnostiam.

Televízia

Používanie televízia tiež vyžaduje citlivý prístup. Dieťa by malo mať možnosť vybrať si spolu s vami vhodný program. Mali by ste ho sledovať spoločne. Vy zároveň uvidíte, ako na reláciu dieťa reaguje a môžete mu pomôcť s prípadnými nejasnosťami. Pre deti do troch rokov sa sledovanie televízie všeobecne neodporúča. Doporučovaná je táto doba sledovania: od troch do piatich rokov nanajvýš pol hodiny denne, potom do veku deviatich rokov by dĺžka sledovania nemala prekročiť jednu hodinu. Pri výbere vhodného programu nezabudnite myslieť na jeho užitočnosť. Dávajte pozor aj na reklamy. Rovnako ako v prípade telefónu a tabletu platí aj pre televíziu, že by malo dieťa absolvovať aj nejaké tzv. "kompenzačné činnosti" - napríklad jazdiť na bicykli, ísť na ihrisko či na prechádzku. Médiá tiež nie sú vhodnou odmenou, a nemali by byť používané ako páka alebo donucovací prostriedok.

Médiá a rozvoj predstavivosti

Bábiky, vypchaté zvieratá a ďalšie veci ožívajú v detskej fantázii. Tam si predstavujú rôzne životné situácie a role alebo si prehrávajú vymyslené scény. Ako sa hovorí, fantázii sa medze nekladú. Iná je však situácia v oblasti digitálnych médií. Tie zanechávajú v deťoch dojem, že si pochvalu zaslúžia, len keď správne vyriešia úlohu alebo keď vyhrajú. O vyskytujúcom sa násili ani netreba hovoriť. Pre tvorivosť a fantáziu tu nie je miesto, pravidlá sú vopred určené. Tým môže trpieť rozvoj kognitívnych (rozpoznávacích) schopností a schopnosť sústrediť sa. Kritici sú toho názoru, že spracovanie iba vizuálnej informácie pôsobí proti prirodzenému detskému prežívaniu sveta zmyslovými vnemami. Analytické myslenie z toho má síce prospech, ale predstavivosť a kreativita na strane druhej chradnú. V neskoršom živote to môže mať vplyv na potrebnú flexibilitu pri riešení rôznych situácií.

Médiá a zdravie

Deti, ktoré veľa sedia pred televíziou alebo sa hrajú s tabletom či telefónom, majú spravidla menej pohybu ako ostatné. Okrem oslabeného imunitného systému dochádza aj k zlému držaniu tela a v dôsledku toho sa zhoršuje fyzický výkon a pohybové zručnosti. Vnímanie seba samého potom môže byť narušené a môže spôsobiť až zhoršenie koncentrácie a poruchy spánku. Okrem toho môže nadmerné užívanie techniky viesť až k sociálnej izolácii. Deti sa stretávajú s kamarátmi menej a svoj voľný čas prestávajú tráviť aktívne.

Zmysluplné používanie

Ako všetko, je aj médiá nutné využívať s rozumom. Negatívne duševné a fyzické dôsledky možno očakávať len ak chýba kompenzácia v podobe športe či iných aktivít. Nie je nič zlé na tom, že s vami bude vaše dieťa kresliť na tablete alebo spolu budete hrať hru. Detské výukové programy tiež nenarobia škodu. Naopak, bude dobre, ak sa ich dieťa postupne naučí využívať v každodennom živote, ako praktického pomocníka. Nezabudnite si s vaším dieťatkom naplánovať spoločné aktivity. Pokiaľ bude dodržiavať čas a programy, ktoré mu vyberiete, nemal by nastať problém. Nezabudnite však čas strávený pri televízii kompenzovať aktívnym pohybom - výletom, prechádzkou či jazdou na bicykli.