Tehotenstvo

A – B – C tehotenských chutí

tehotenske-chute

Väčšina budúcich mamičiek to pozná. Tehotenské chute prichádzajú a odchádzajú bez pozvania. Čo je ich príčinou? Je možné ich nejako ovplyvniť alebo im predchádzať? A naozaj musia postretnúť každú tehuľku?

Za tehotenské chute môžu hormonálne zmeny v tehotenstve. Vďaka nim sa dramaticky mení obľuba rôznych jedál alebo odpor k nim. Chute sa môžu počas tehotenstva meniť a s príchodom ďalšej gravidity môžu byť zase celkom iné.

isifa_164504340

Aj napriek všetkým možným mýtom, s ktorými ste sa stretli, je úplne bežné, že budúca mamička veľakrát žiadnymi neobvyklými chuťami netrpí. Môže sa však stať, že ste pred otehotnením milovala napríklad tavené syry a teraz v tehotenstve ich nemôžete ani vidieť bez toho, aby sa vám neurobilo nevoľno. Nebojte sa, výkyvy chutí sú úplne bežné a nie je dôvod sa čohokoľvek obávať. Strachovať by ste sa mali maximálne v prípade, ak by vaše chute ohrozovali významným spôsobom vyváženú stravu.

Naj(ne)obľúbenejšie potraviny

Hormonálne zmeny vyvolávajú túžbu po sladkom, mliečnych výrobkoch, slaných a korenených jedlách či kyslom až trpkom ovocí. Niet sa teda čomu čudovať, že medzi najobľúbenejšie potraviny budúcich mamičiek patrí hlavne zmrzlina, nakladaná zelenina, paradajky a pretlak, citrón, syr a čokoláda. Naopak, celkom prekvapivo, mäso nepatrí medzi favoritov. Tehotné ho veľmi často odmietajú, hoci mávajú pomerne často chuť na živočíšny tuk z pečeného mäsa. Výnimkou nie sú ani zvláštne kombinácie, napr. čierne olivy s tvarohovým koláčom alebo uhorky zabalené do plátku syra. Mamička môže pocítiť aj neovládateľnú túžbu napr. po nakladaných hubách alebo cibuľkách, rôznych marinádách alebo broskyniach. Po pôrode sa zvyčajne všetky chute vrátia zase do normálu.

Pamätám si, že som sa ako tehotná mohla doslova roztrhať po kornoutkovej zmrzline. Mávala som doma v mrazničke aj niekoľko kusov do zásoby a denne som bola schopná zjesť aj päť zmrzlín.. Po pôrode somsi  na ňu ale ani nespomenula,“ opisuje svoje chute mamička Klára F. (35).

Podobne to cítila aj Alena S. (28): Keď som čakala syna, nemohla som odolať čerstvému ​​krajcu chleba s pečeňovou paštétou. Jedla som toho vážne kvantá, a to aj napriek tomu, že som ju nikdy predtým nijako zvlášť nemusela. Avšak lekár ma upozornil, že práve pečeň a vnútornosti celkovo nie sú pre dieťa vhodné, takže som sa so svojou lahôdkou musela čoskoro rozlúčiť.“

Ako odolať nezdravým jedlám?

Ťažko, povedzme si to úprimne. Niekedy sa, bohužiaľ, ale nedá nič robiť. Mamička by mohla ublížiť nielen sebe, ale aj dieťatku. Skúste preto nezdravé potraviny nahrádzať tými zdravšími. V tehotenstve je totiž veľmi dôležité, aby strava nebola príliš jednostranná, ale čo najviac vyvážená. Vyskúšajte naše tipy, ako, snáď úspešne, „oklamať“ žalúdok a chuťové poháriky.

isifa_166114044

Máte chuť na…

zmrzlinu? Dajte si do mrazničky zmrznúť obľúbený jogurt. Dodá vám potrebný vápnik a ušetrí vaše telo zbytočných kalórií. Alebo si pripravte domáci z čerstvých surovín.
čokoládu? Kúpte si buď čokoládu s vyšším obsahom kakaa, je bohatá na antioxidanty, alebo túto kakaovú pochúťku nahraďte odtučnenou polevou a polejte ňou napríklad kúsky ovocia.
sladkosti? Nie je to síce až taká zmena, ale stále je to lepšie, ako nič. Namiesto sladkostí si nakúpte zásoby sušeného ovocia alebo čerstvé tropické ovocie.
slané? Vyprážané zemiačiky nie sú práve najlepšou výživou v tehotenstve. Pokúste sa ich nahradiť menej slanými orieškami, mandľami či sezamovými tyčinkami.
kyslé? Výborne poslúži čerstvý citrón alebo obľúbená limetka, nakvapkaná na šalát alebo rybu.

Ak by vaše chute začali byť neznesiteľné, pretrvávali by príliš dlho alebo vás obťažovali, povedzte to ošetrujúcemu lekárovi. Intenzívne chute na určitý druh potraviny môžu signalizovať nedostatok niektorých minerálov či vitamínov.

Previous ArticleNeplodní neurotickí mužiNext Articleprečo-randiť

1 komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *