Nezaradené

70% žien po pôrode trpí rozostupom brušných svalov. Nie ste to aj vy?

Ste už dávno po pôrode, ale vaše bruško stále vyzerá ako v 4. mesiaci. A to poctivo cvičíte a vaša váha už je ako pred tehotenstvom. Pravdepodobne za to môže diastáza, čiže rozostup priamych brušných svalov.

Čo diastáza spôsobuje?

Priamy brušný sval je párový sval a jeho 2 časti sú spojené väzivom. Rozostup vzniká napínaním tohto väziva do strán a pôsobením sily na väzivový pruh, zvnútra aj zvonku.

U žien je najčastejšou príčinou práve tehotenstvo. Keď bábätko v maternici rastie, tak rozťahuje svaly a v mnohých prípadoch potom dôjde k rozostupu týchto svalov a k natiahnutiu a oslabeniu väziva, ktoré ich spája.

Ak teda vyzeráte ako tehotná, aj keď už zase máte rovnakú váhu ako pred otehotnením, trpíte s najväčšou pravdepodobnosťou diastázou. To vystúpené bruško, to nie je tuk – to sa vaše vnútorné orgány tlačia von oslabeným väzivovým tkanivom.

Ďalšími dôvodmi môže byť cvičenie brušákov, sedov-ľahov alebo pohybov, pri ktorých sa prehýba chrbát a rozpínajú rebrá (gymnastika, plávanie), pohyby silou krížom vpred (ako tenis a golf) a priberanie na váhe v oblasti brucha.

Prečo je to problém?

Okrem toho, že veľké bruško či vystúpený pupok nevyzerá vôbec dobre a nezvyšuje vám sebavedomie, nesie so sebou diastáza aj zdravotné problémy. Brušné svaly tvoria oporný systém pre váš chrbát a orgány. Ten je však narušený a to vedie k bolesti chrbta a problémom s chrbticou.

Diastasis drawing

Diastáza predstavuje tiež riziko vzniku pupočnej prietrže, tráviacich a črevných problémov a problémov s panvovým dnom (napr. inkontinencia). V neposlednom rade predstavuje rozostup u tehotných žien riziko cisárskeho rezu.

Ako sa vyšetriť?

Cieľom kontroly je určiť, koľko prstov sa vojde do priestoru medzi oboma priamymi brušnými svalmi a v akom stave je vaše väzivo. Čím hlbšie vôjdu vaše prsty smerom k chrbtici, tým slabšie máte väzivo.

Ľahnite si na chrbát s pokrčenými kolenami. Položte tri prostredné prsty do pupku. Prsty musia smerovať v smere vašich chodidiel. Povoľte brušné svaly a zdvihnite hlavu. Ak zatnete brušné svaly pri teste, výsledok bude skreslený a diastáza bude vyzerať menšia, než v skutočnosti je. Čím viac totiž zdvíhate hlavu a zapájate svaly, tým idú svaly bližšie k sebe. Pre presnejší výsledok je preto nutné merať rozostup hneď ako pocítite, že sa svaly začali pohybovať. Možno budete musieť zdvihnúť hlavu niekoľkokrát, než naozaj pocítite, ako svaly pracujú. Ak sa vám pri zdvíhaní hlavy robia na bruchu hrče, budete musieť použiť prstov viac, niekedy aj obe ruky ak je vaša diastáza naozaj veľká.

Čo s tým?

Ak ste si diagnostikovali diastázu, nezúfajte. Dá sa s tým bojovať. Nepôjde to ale samozrejme zo dňa na deň. Pomôcť vám však môže TuplerTechnique program. V celej strednej Európe je jedinečný, pochádza z Ameriky a k nám ho priniesla mamička, ktorá trpela práve rozostupom brušných svalov. Po vyskúšaní na sebe, mesiacoch štúdia a získania licencie ho konečne môže predstaviť širokej verejnosti.

TuplerTechnique®

Program lieči klientov s diastázou priamych brušných svalov už viac ako 20 rokov. Je to jediný program podložený výskumom a výsledkami. Štatistické dáta TuplerTechnique od 1200 klientov ukázali, že počas šiestich týždňov po začatí programu, sa pacientom zmenšila diastáza až o 55 percent.

Cieľom Tupler Technique® je zahojiť oslabené väzivo, ktoré spája vaše najvnútornejšie brušné svaly. Program trvá 18 týždňov. V šiestom týždni sa naučíte ako začleniť Tupler Technique® do vášho bežného, ​​pravidelného cvičenia a ako ho upraviť tak, aby ste udržali výsledky, ktoré ste už pri uzatváraní diastázy dosiahli.

Hojenie väziva je založené na dvoch veciach:

  • umiestnenie väziva do lepšej pozície
  • ochrana oslabené tkaniva

Aby táto technika fungovala správne, je nutné dodržiavať cvičenie a nosiť tiež špeciálny pás. Ten umiestni roztiahnuté väzivo do užšej pozície, aby sa mohlo hojiť, tým že ho zbaví ťahu. Nosenie pásu možno prirovnať k noseniu sádry na zlomené kosti, kde je tiež nutné držať kosti nepretržite pri sebe, aby sa zrástli.

Pre ochranu väziva je zase nutné sa vyhnúť aktivitám, ktoré naťahujú väzivo alebo vyvíjajú na väzivo tlak vnútri brucha alebo tlak zvonku.

Tupler Technique program je založený na 4 krokoch a na dosiahnutie najlepších výsledkov je potrebné kroky dodržiavať:

  • Cviky v sede a poležiačky
  • Sťahovanie rehabilitačným pásom
  • Zapájanie priečneho brušného svalu
  • Správne vstávanie, sadanie a líhaní

julie_image_3

História

Program TuplerTechnique® bol vytvorený Juliou Tupler, diplomovanou zdravotnou sestrou, certifikovanou pôrodnou inštruktorkou a inštruktorkou fitness v Spojených štátoch. Julie už vyše 20 rokov vyučuje a ďalej rozvíja tento unikátny program na liečbu diastázy u žien, mužov i detí. Je tiež autorkou dvoch kníh: Maternal Fitness and Lose Your Mummy Tummy, piatich DVD, je vo výbore Fit Pregnancy, Women‘ Health Foundation and the Women‘ Sports Foundation a je tiež častým rečníkom na zdravotných a fitness konferenciách. Júlia je medzinárodne uznávaná ako popredný odborník na rehabilitáciu diastázy.

Tupler Technique® je jediná účinná metóda na liečbu diastázy overená výskumom. Výskum bol vykonaný na Kolumbijskej univerzite v roku 2002. Výsledky preukázali, že ženy, ktoré cvičili cviky Tupler Technique® mali menší rozostup ako kontrolná skupina, ktorá nemala robiť tieto cvičenia. (Journal of Women‘ Health Physical Therapy Volume 29, No. 1, Spring, 2005).

Previous ArticleNext Article

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *