50 tipov na hry s drevenými kockami

50 tipov na hry s drevenými kockami>
Cenné, odolné, kreatívne a užitočné. Aj tak by sa dali charakterizovať drevené hračky pre deti. Čo všetko môžete naučiť vaše dieťa pomocou drevených kociek? Existujú aj BIO hračky - drevené hračky od značky Pilch, ktoré sa vyrábajú u našich susedov. Sú navrhované odborníkmi a vyrábané z kvalitného dreva udržateľným spôsobom. Výrobcom záleží na estetike aj na kvalite spracovania. Rovnako dôležitá je originalita výsledného produktu. 20160205_Email_290x250_pilch_plDrevo je prírodný ekologický materiál, ktorý je príjemný na dotyk. Okrem toho pekne vonia a vydrží naozaj dlho. Aj z toho dôvodu sú drevené hračky rozumnou voľbou.

Rozvoj na 1. mieste

Starostlivý výber hračiek má priamy a dôležitý vplyv na to ako budú deti vnímať svet, v ktorom žijú. Hračky tiež podporujú manuálny a emocionálny vývoj a stimulujú kreativitu. Značka Pilch podporuje rozvoj schopnosti detí Montessori technikou. Pri vývoji sa vždy na celom procese podieľajú nielen kreatívni dizajnéri, ale aj odborníci z oblasti pedagogiky a psychológie, a rovnako tak aj samotní rodičia.

Značka cenená odborníkmi

Značka získala niekoľko ocenení v oblasti vzdelávacích hračiek, certifikáty kvality a zlatú medailu na Medzinárodnom veľtrhu hračiek a ďalších akciách. Cieľom je vytvoriť hračku a hry, pri ktorých môžu rodičia a deti tráviť čas spoločne - učením, vývojom a zábavou.

50 nápadov na hry s drevenými kockami

Matematika

  1. Pozri sa na každú kocku a pomenuj jednotlivé útvary. Ak sa ti zdá, že je to ťažké, predstav dieťaťu kvádre, kocky, ihlany. Zorganizujte súťaž na rozoznávanie útvarov.
  2. Vezmi kocku a prekresli jej tvar na papier. Ukáž dieťaťu obrázok a popros ho, aby na ňom postavilo kocku, ktorej obrys si nakreslil.
  1. DSC_6128_(1)1Nakresli obrysy niekoľkých kociek takým spôsobom, aby sa ich tvary na papieri prekrývali. Potom popros dieťa o nájdenie všetkých tvarov.
  1. Posaď sa naproti dieťaťa. Začni ukladať kompozície z kociek a potom popros dieťa, aby uložilo identické.
  1. To isté cvičenie zopakujte, sediaci bokom k sebe.
  1. Popros dieťa, aby samo uložilo stavbu z kociek a tvár sa pred dieťaťom, že nedokážeš postaviť presne takú istú. Popros dieťa, aby ti podrobne vysvetlilo, ako máš postaviť takú istú ako postavilo ono.
  1. Poukladaj z kociek určitú logickú postupnosť (napr. poradie: kocka, kváder, ihlan) a popros dieťa, aby ho dokončilo.
  1. Hraj sa s dieťaťom na dokladanie a odkladanie kociek.
  1. Rozhádž kocky, podeľ ich spolu s dieťaťom do skupín, podľa rovnakých častí (tým spôsobom budeš mať podskupiny napr. ihlanov alebo mostov).
  2. Vyber najdlhšiu kocku a štyri iné kocky. Vysvetli dieťaťu na čom je založené rozdelenie na časti. Polož dlhú kocku na podlahu a dokladaj do nej postupne menšie kocky – najskôr tú, ktorá predstavuje ½ veľkej kocky, potom tú, ktorý predstavuje  ¾ kocky. Prijemného dokladania a odkladania!
  3. Vysvetli dieťaťu, že predmety vnímame rôznym spôsobom, vzhľadom na to, z akého uhla sa pozeráme. Využi k tomu špeciálne vytieňované výkresy do tlače, ktoré nájdeš na strane zabawkipilch.pl. Môžeš tiež využiť možnosť vlastného kreslenia takýchto výkresov

Kreatívnosť, slovná zásoba, spoločenské schopnosti

12. Vezmi kocku a namaľuj ju s dieťaťom na niekoľko spôsobov. Jeden za druhým hádžte kockou – prvá osoba začne hovoriť príbeh, v ktorom vystupuje určený symbol. Nasledujúca osoba dopĺňa príbeh, v ktorom hovorí o symbole, ktorý hodila na kocke. Hra rozvíja fantáziu dieťaťa a vďaka nej sa trénuje v korektnom vyjadrovaní a rozprávaní zaujímavých príbehov. 13. Navrhni dieťaťu hru na „projektovanie”. Rozhliadnite sa po izbe a vyberte akýkoľvek predmet, ktorý potom postavíte z kociek – snažte sa ho čo najlepšie napodobniť. 14. Porozprávaj sa s dieťaťom o jeho obľúbených hrdinoch – pozrite sa na dlhé, drevené kocky a dohodnite sa, akým spôsobom ich zmeniť tak, aby sa podobali jeho obľúbeným hrdinom. Táto úloha zdokonalí postreh dieťaťa, ktoré sa bude musieť počas vykonávania analýzy svojich obľúbených hrdinov zamerať na množstvo detailov. 15. Porozprávaj sa dieťaťom o pocitoch jeho hrdinu. Zamysli sa, spolu s ním o čo sa zaujíma daná osoba, čo má rada a čo nie; kedy sa hnevá a kedy je smutná. Tiež sa zamyslite nad tým, kedy je veselá a šťastná. 16. Postav s dieťaťom šťastný svet. Spolu sa zamyslite, ako by mal vyzerať život v ideálnom meste – čo môžu robiť jeho obyvatelia, ako vyzerajú domy a autá. Postavte spolu z kociek tento vysnívaný svet, v ktorom by chcel každý bývať. DSC_6137117. Vyber najdlhšie kocky, priprav si kúsok papiera, lepiacej pásky alebo nitky. Z ich pomocou zmeňte drevené kocky na obľúbených hrdinov dieťaťa. Dôležité je, aby každá z postáv bola ešte pred jej realizáciou podrobne opísaná. 18. Z kociek postavte stavbu. Spolu s dieťaťom sa postav a pozoruj ju zhora. Potom skúste nakresliť, ako vyzerá zhora aj z boku. 19. Rozhliadni sa po izbe a postav z kociek jeden z predmetov, ktorý sa v nej nachádza. Kto prvý uhádne, ten vyhráva. 20. Vezmi s knihu alebo časopis s fotkami známych budov. Skús spolu s dieťaťom postaviť z kociek jednu z nich. 21. Zahraj si dieťaťom „Activity”. Snažte sa počas „ukazovania” si navzájom rôznych slov, využiť kreatívnym spôsobom kocky.

Bezpečnosť

22: Na kúsok papiera namaľuj križovatku s prechodmi pre chodcov. Postav spolu s dieťaťom niekoľko áut, ktoré sa zapoja do mestskej dopravy a z niekoľkých kociek spravte chodcov. Nauč ho, že na Slovensku autá jazdia po pravej strane cesty a chodci chodia po pravej strane chodníka. 23. Počas hry s autami zinscenuj dopravnú nehodu. Spolu s dieťaťom analyzujte prečo k nej došlo a čo sa dá robiť, aby k podobným situáciám nedochádzalo v realite. 24. Porozprávaj sa s dieťaťom o tom, ako sa ma správať chodec. Zamyslite sa nad tým, či môže vbehnúť na cestu, alebo či bude lepšie viditeľný vďaka reflexným prvkom a pod. 25. Dovoľ dieťaťu zahrať sa na policajta. Ty buď chodcom, ktorý má veľa otázok. Úlohou dieťaťa je zabrániť dopravným nehodám, poúčať chodcov a písať pokuty. Porušuj pravidlá cestnej premávky a pozoruj, aké reakcie bude mať dieťa – môžeš mu napovedať, že si spravil priestupok. 26. Porozprávaj sa s dieťaťom o dopravných predpisoch pre peších. Opýtaj sa ho, ako sa správne prechádza cez ulicu. Zahrajte, s pomocou kociek scénku prechádzania cez ulicu. Ty hraj chodca, ktorý porušuje predpisy a dieťa policajta, ktorý predpisy dobre pozná. 27. Nakresli spolu s dieťaťom plán niekoľkých ulíc a križovatiek, najmä z Vášho okolia. Porozprávajte sa o základných pravidlách cestnej premávky. Jazdite po uliciach niekoľkými autami a simulujte dopravnú nehodu. Pohybujte sa jednotlivými kockami alebo autami, ktoré sú spravené z týchto kociek. 28. Dokresli do plánu ulíc a križovatiek, tiež cyklistické chodníky. Zrealizujte simuláciu počas ktorej sa na ceste stretáva auto a bicykel. Porozprávajte sa o tom, čo musí spraviť cyklista prechádzajúc cez prechod pre chodcov, jazdiac po cyklistickom chodníku alebo chodníku pre peších. Pohľadajte spolu najnovšie dopravné predpisy (napr. na internete)

Priestorová orientácia

29. Na veľký papier nakresli spolu s dieťaťom okolie vášho bydliska – postavte naň kocky, ktoré budú predstavovať budovy. Pozrite sa cez okno, otvorte internetovú alebo papierovú mapu okolia. Mapu nemusíte spraviť celú naraz, môžete postupne, počas niekoľkých dní stavať nové budovy z kociek. Dôležité je, aby sa dieťa naučilo pozorovať okolie a učilo sa to čo vidí preniesť na papierovú mapu. Táto hra, nielen že rozvíja priestorovú orientáciu, ale vďaka nej dieťa ľahšie trafí do domu, pretože sa naučí rozpoznávať charakteristické body okolia. 30. Na veľkom papieri, pomocou kociek spravte spolu s dieťaťom projekt izby v ktorej sa nachádzate, prípadne celého bytu, či domu. Prihliadnite sa tomu, ako vyzerá nábytok a postavte z kociek konštrukcie, ktoré ho pripomínajú. Môžete tiež postaviť náhľad na izbu zhora, bude to však komplikovanejšia úloha.

Telo človeka

31. Postav spolu s dieťaťom schematickú postavu človeka. Pomenujte spolu jednotlivé časti tela. Použite túto metódu tiež v učení cudzích jazykov. 32. Zahrajte sa na postavičky, ako v scénach animovaného filmu. Na papier nakreslite dialógy vo forme komiksových bublín. Môžete jednotlivé scény vášho filmu fotografovať. 33. Pozoruj s dieťaťom človeka postaveného z kociek a zahrajte sa na doktora. Snažte sa diagnostikovať s dieťaťom jednotlivé časti tela. Pozrite sa, či sú všetky kosti-kocky zdravé a či sa správne pohybujú. Môžete niekoľko z nich vymeniť...

Rodina a emócie

34. Ukáž dieťaťu, ako postaviť z kociek Vašu rodinu – vyberte spolu kocky, ktoré sa môžu vteliť do role jej členov. Napr. veľká kocka bude mama a tato, stredná brat a malá kocka bude predstavovať sestru. Zahrajte s nimi scénky na vybranú tému. Zameň si s dieťaťom role, aby ono hralo dospelého a ty dieťa. 35. Pomôž dieťaťu nakresliť na kockách tváre blízkych. Vyberte si jedno z dobrodružstiev, ktoré ste spolu zažili a skúste ho zahrať v chronologickom poradí. 36. Na kocke narysuj spolu s dieťaťom podobizne šiestych členov rodiny (môžu to byť aj domáce zvieratá). Hoďte kockou a zahrajte scénku v ktorej parodujete niektorú z osôb. 37. Na kocke namaľuj spolu s dieťaťom rôzne emócie, napr. radosť, smútok, strach, nudu i prekvapenie. Hádžte kockou a striedajte sa s dieťaťom v rozprávaní o vylosovanej emócii a o situáciách, ktoré ich spôsobujú. Porozprávajte sa tiež o tom, čo môžeme spraviť, aby sa naše pocity zmenili (v prípade negatívnych pocitov). 38. Zakry sebe a dieťaťu oči. Potom každý z Vás bude mať za úlohu postavenie rôznych stavieb – samozrejme, môžete stupňovať náročnosť. Najskôr uložte akúkoľvek budovu, potom stavajte na časové ohraničenie a napokon ukladajte najvyššiu vežu, ktorá sa neprevráti. Napokon si odokryte oči a pozrite sa kto vyhral. 39. Zakry sebe a dieťaťu oči – nič nevidiac, vylosujte si do jednej kocke a pokúste sa ju opísať. 40. K tejto hre priprav pre každého účastníka iba dve kocky. Počúvajte hudbu a ťukajte s kockami podľa melódie, ktorú počujete. 41. Pomocou dvoch kociek vyťukávaj rytmus pesničky, ktorú dieťa pozná. Dieťa ma za úlohu uhádnuť, aká je to melódia. Neskôr si zameňte role.

Učenie cudzích jazykov

42. Využívajúc kocky, vysvetli dieťaťu anglické slová, ktoré označujú priestor ako napr. down, under, between a pod. 43. Nauč dieťa porovnávaniu veľkosti jednotlivých kociek, užívajúc anglické slová, ako napr. big, small a pod.

Pohybový rozvoj

44. Zahraj sa s dieťaťom hru, počas ktorej budete chodiť s kockou na hlave. Je to skvelé cvičenie koordinácie, ktoré môžeme využiť do učenia savoir vivr’u – pocvičte napr. chodenie po rovnej čiare. Navrhni dieťaťu rôzne sťaženia napr. drepy, či behanie. 45. Vyber dve kocky vhodnej veľkosti a snaž sa s nimi žonglovať, vyhadzujúc ich dohora. Ukáž dieťati, ako to treba robiť. Keď sa naučíte žonglovať s dvoma kockami, pridajte ďalšie. 46. Zober jednu kocku, polož ju na ukazováku a prejdi sa s ňou rýchlym krokom po izbe. Ďalším krokom bude behanie, skákanie a drepy z kockou, ktorá zostane na ukazováku. Túto hru môžete hrať individuálne alebo skupinovo, napr. pri obľúbenej hudbe.

Hry s využitím umeleckého cítenia

47. Vezmi si dlhú kocku, ponor jej spodnú stenu do nádobky s tušom a odtlač ju na papier. Vznikne geometrický tvar, ktorý môžeš spolu s dieťaťom ozdobiť niekoľkými spôsobmi, napr. domaľovať uši, oči, nohy, ale aj krídla, či kolesá. 48. Vytlač z tuby malé množstvo temperových farieb. Na papier odtlač množstvo farebných geometrických tvarov – také maľby prekvapia mnohé galérie umenia! 49. Oviň kocky farebnou vlnou. Rob to trpezlivo, nitku pri nitke. Hrou naučí dieťa starostlivosti, trpezlivosti a estetickému cíteniu. 50. Nalej trochu vody na plytký tanier. Ponor jednu stranu kocky do vody a sprav mokrý odtlačok na papieri. Mokré odtlačky pozoruj pod svetlom. Neskôr môžete obkresliť farbami a fixkami kontúry kociek.

110169-59025961802701Pilch - prírodné kocky v tube >>